Blogger Backgrounds

Tuesday, September 11, 2012

PAVLOVA mamamiaa !

Hi future husband :D

Time nih, i nak tunjuk resipi 
PAVLOVA :)
Hee, penah i rasa dulu, tapi i tetiba hilang ingatan bila i makan
Harituu, aunty sebelah rumah bagi :)
Aku dgn rakusnya menghabeskannya ! HAHAHA
*i'm cruel and i know it :P

Okayy, aku dah cari resipi then aku dah ubahsuai versi aku
Muehehe XD 
Aku nak try lahh. Tapi kena tunggu elaun keluaq dulu
Baru buleh try :D Sekarang pokai teruk , wuuuu :')

Okay , jum kita bermulaaa

BAHAN-BAHANNYA :)

-8 biji teloq (amik putih jaa nahh :P)
-300gram gula kastor
-4 camca besaq tepung jagung
-1 camca kecik esen vanila
-1/2 camca kecik cuka makan naa (p/s : jgn sesekali guna cuka getah)

TOPPING-TOPPINGNYA :)

-250gram whipping cream
-30gram gula icing
-1/2 camca esen vanila
-fresh fruit laa :) Seperti strawberi, blueberry, kiwi, grape, pineapple
(blackberry taksesuai ehh)

HAA :) CAQHA-CAQHANYAA :P

1. Make sure mangkuk or besen yg you all guna tu bersih ye. Putarkan putih
teloq sampai keluaq 'soft peaks'. Tambah gula kastor sikit-sikit. Lepastu
putaq sampai keluaq 'stiff peaks'. Make sure gula tu hancoq betoi-betoi naa.
Boh esen vanila , cuka, dan tepung jagung. putaq sampai sebati :)

2. Lukis bulat besaq ataih baking paper *jgn guna kertas A4 sudah. After that,
boh adunan tadi ikot bulat tu, bagi kemaih kemaih naa. Hangatkan oven

ikut mcm nih laa :)

anda 180 degree celcius and tukaq ke 120 degree celcius sebaik saja
nak masukkan adunan tu kedalam oven. Bakaq 1jam, sejukan dia 30 minit :)


TOPPING PULAK :D

1. Putaq whipping cream sampai 'soft peaks'. Sweetkan dia dgn gula and esen vanila

2. Boh whipping cream keatas PAVLOVA comel lagi gebu sampai menutupi
bahagian ataihnya. Makeupkan PAVLOVA tuu dgn buah-buahan fresh tadi :)

TADAAAAAAAAAA~ dah siap pun. Jemput la makan :P

Delicious >.< sedap sehingga menjilat pinggan :P
Hikhik


p/s : aku taktau sebenaqnyaa 'soft peak' n stiff peak'. Tapi aunty tu kata
pukul putih telur tu sampai kembang, terbalikkan mangkuk tuu, kalau
tak jatuh, superb ahh ! kalau jatuh, padan muka :P p mandi
HAHA


PAHAMKAN APA YG AKU CERITA SEBENTAR TADI :D
I
I
I

 V

-SELAMAT MENCUBA YE AWOK-

No comments:

Post a Comment